Mad har altid haft stor betydning for mennesket. Mad er det
vigtigste element i menneskets liv, for uden mad kan man ikke leve.
Maden har fulgt mennesket siden dag 1. og forbundet med
madens vigtighed i menneskets liv, er det naturligt at mad optræder i kunst og
litteratur. Det har det altid gjort og det vil det altid gøre.
Mad kan i litteraturen være mange ting, det kan være præmier,
statussymboler eller bare føde for at overleve. Madens egentlige betydning kan
variere fra tekst til tekst og fra billede til billede, men man kan være sikker
på at hvis maden indgår centralt i værket har det helt sikkert ofte en symbolsk
betydning eller en betydning som siger mere end bare ”mad”.
Som litteraturen og kunsten har ændret sig gennem årene har
madens ”form” og betydning også ændret sig, i takt med at menneskets syn på mad
har ændret sig.
I de gamle islandske sagaer fra ca. år 870-1030 blev mad
blandt andet beskrevet som noget høvdingen af stammen sørgede for, samt husly for
alle på gårde hvor stammerne har hjemme. Kvinderne passede husarbejdet,
mændende passede dyrene og jagede osv. Høvdingen fungerer også som det
religiøse overhoved, som præst og ofrer gaver til guderne. Gaverne kunne f.eks.
være et spiseligt dyr, eller bare gaver i form af færdigt tilberedt mad, som
glædeligt blev ofret for at ære guderne.
Senere i renæssancen (1400-1550) begyndte kunstnere at
observere, registrere og fastholde fysiske forhold til plante og dyreverdenen,
der begyndte at komme realistiske beskrivelser af begivenheder dog knyttet til
religiøse motiver. Et eksempel på
et kunstværk fra renæssancen er Leonardo da Vinci’s, den sidste nadver fra 1498.
Hvor da Vinci skabte et maleri af Jesus omgivet af sin disciple som sammen med
Jesus, skal spise et sidste måltid sammen inden Jesus skal korsfæstes og dø.
Maleriet viser
det øjeblik, hvor Jesus fortæller, at en af hans tolv disciple vil forråde ham
og de andre disciple, og også være med skyldig i at han bliver fundet og dræbt.
Maden på maleriet er her symbol på en sidste fornøjelse inden noget skrækkeligt
skal ske. I dag har man i de amerikanske fængsler en lov om at man som dødsdømt
forbryder, har lov til et sidste måltid inden man skal henrettes.
Måltidet må være stort set lige hvad den dødsdømte ønsker
sig, da det er den sidste fornøjelse han får inden han skal dø. Man kunne
forestille sig at dette hænger sammen med Jesus’s sidste nadver med disciplene,
som er hans sidste fornøjelse inden han skal dø. Under nadveren deler brød og
vin og siger at det er hans legeme. Inden han dør skal Jesus have et måltid, og
maden er her et symbol på fornøjelse, glæde og nydelse inden Jesus skal sige
farvel og korsfæstes. Men som man kan se på billedet er der ingen der ses spise
af maden, der ligger spredt udover bordet. Ingen nyder det sidste nadver med
Jesus, da de er rystet over Jesus’s udmelding om at nogle vil forråde ham, og
at han skal dø. Maden kunne derfor også være et symbol på død og sorg på dette
maleri, hvis man kender billedets betydning, og ved hvad der sker senere hen.
I barokken bliver mad sat meget i forbindelse med netop
religion, og mad for merbetydning i litteraturen. Maden for en mere religiøs
betydning og mad kan have en helende og spirituel effekt på mennesket som
indtager.
I det moderne gennembrud bliver mad et emne, der peger på
social ulighed og maden kan erstatte følelser og igen for maden merbetydning,
og optræder som mere end bare mad.
I modernismen ses maden som konkret materiale og tekstur.
Maden blev f.eks. et billede på tilværelsens tragiske meningsløshed. Maden
kunne også her sætte et billede på kunsternes følelser og blev ofte brugt
symbolsk og igen med merbetydning.
I det senmoderne samfund er mad blevet et billede på
selvrealisering og selviscenesættelse. Der mad alle vegne, og mad er stadig
noget af det mest betydningsfulde i et menneskes liv. I vores TV er der stort
set konstant madprogrammer på samtlige tv-kanaler. Kagekampen, Den Store
Bagedyst, Cupcake Kampen, Mastercheff og man kunne blive ved. De fleste
mennesker går nu op i mad og både kendte som ukendte optræder nu som kokke og
konditorer i de overstående programmer. På de sociale medier som Facebook og
Instagram vælter det ind med billeder af folks mad. Man kan som borger i det
senmoderne samfund, ikke tage en eneste nedscrolling på sin Instagram-profil,
uden at støde ind i minimum 3 madbilleder som folk med stolthed viser frem med
filters og hashtags. Mad er i dag selvrealisering og man vil som menneske gerne
vise det ”rigtige” mad frem til omverden, på de sociale medier. Vil man gerne
have den rigtige respons på sit postede måltid, skal man ikke bare poste en
rugbrødsmad med leverpostej, men derimod en økologisk grov pastasalat med frisk
pesto, skyr-dressing og finthakket kylling, gerne med en Vitamin Water som
forfriskning, der skriger sundhed og modernitet til omverdenen. Det kommer
selvfølgelig an på hvordan man gerne vil ses af omverden, og i dag er der rig
mulighed for at skabe et selvskabt billede af os selv, gennem den mad man
spiser.
I dag har man som menneske ikke kun mulighed for at spise
normal gammeldags chokolade eller en simpel yoghurt, men derimod chokolade med
ekstra protein eller YogiPro også med ekstra protein. Man kan skabe sin
personlighed efter hvad man spiser, og hermed vise verden hvem man er gennem
hvad man spiser.
I dag bliver der stadig skrevet digte, bøger og film om mad,
præcis som der gjorde før tiden, og vide om denne tendens forstætter så længe
vores verden eksistere.
Mad har altså fået en helt speciel
betydning for os mennesker gennem tiden, og selvom mad et eller andet sted bare
er en kombination af kalorier, fedt, kulhydrater og proteiner så vil vores
opfattelse og vores mening om betydningen af mad, formentlig ændrer sig i takt
med at vores verden udvikler sig, og vi finder nye betydninger for maden vi
spiser og hvad mad betyder for os som mennesker, i det samfund vi lever i. Mad
er i sidste ende mere end bare mad, det er symboler, religiøsitet, forskellige
kulturer og meget mere end det. Man skulle tro at mad bare var noget man så,
duftede, og spiste, men det er en del vores personlighed og den vi er, alt efter
om vi spiser en rugbrødsmad eller Kobekød så har vi alle forskellig mening om
mad og hvad mad betyder for os, og nu også hvem vi er som mennesker og hvordan
vi gerne vil være og ses som mennesker, både for vores verden men også for os
selv.
Hejsa hejsa jeg hedder marcus og er 15 år, jeg leder efter en nk, nogle der er interesseret
SvarSlet